قانون ترازو

این قانون توسط دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب معرفی شده است
یک ترازوی دو کفه را در نظر بگیرید:

قانون درمان میگرن

یک کفه ترازو میگرن شماست و کفه دیگر درمان ما.
از زمانی که ما درمان را در کفه مربوطه می گذاریم مدتی طول می کشد تا کفه درمان به اندازه کافی سنگین شود تا بتواند از وقوع سردردها جلوگیری کند. این مدت زمان برای درمانهای مختلف از جمله بوتاکس بین یک تا چهار هفته میباشد. در مورد بوتاکس کفه درمان در افراد مختلف از ماه سوم تا پنجم شروع به سبک شدن می کند. در مورد داروهای خوراکی پیشگیری کننده از میگرن بسته به مقاوم شدن فرد به دارو یا بروز عوارض مدت زمان سنگین ماندن کفه درمان متفاوت است.

گاهی کفه درمان آنقدر سنگین است که حتی با وجود عوامل تحریک کننده میگرن مثل بی خوابی و گرستگی و تغییرات هورمونی یا غذاهای محرک باز هم سردرد سراغ فرد نمی اید و گاهی به اندازه ای سنگین نمی شود که فرد با خیال آسوده رعایتهایش را فراموش کند. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چرا کفه درمان را سنگینتر نکنیم تا فرد میگرنی دیگر نیاز به انجام رعایت خاصی نداشته باشد. پاسخ این است که این کار خیلی وقتها مقدور نیست. در مورد درمان خوراکی، سنگینتر کردن کفه درمان باعث بروز عوارض دارویی خواهد شد. عوارضی مثل چاقی و ریزش مو و خواب آلودگی و عدم تمرکز و وابستگی. و اگر در کفه درمان بوتاکس گذاشته باشیم که درمان بی عارضه میگرن است، باز هم محدودیت دوز داریم و از دوز مشخصی به بعد دیگر اثر درمانی بوتاکس بیشتر نخواهد شد بلکه ممکن است این درمان بی عارضه با دوزهای غیر استاندارد عوارض جدی به همراه داشته باشد. پس سنگینتر کردن کفه درمان خیلی وقتها عملی نیست.
پیشنهاد دکتر عمادی با تجربه درمان هزاران بیمار میگرن استفاده از بوتاکس در کفه درمان است. خیلی وقتها(۷۰درصد موارد) بوتاکس به تنهایی کفه درمان را به اندازه کافی سنگین می کند و در مواردی که بوتاکس به کنترل سردرد کمک نکند می توان یک دارو با دوز کم به کفه درمان(که بوتاکس در آن جا دارد) اضافه کرد، کاری که معمولا کفه را به اندازه کافی سنگین می کند و از عوارض درمان دارویی با دوز بالا جلوگیری می کند.

مطالعه مطالب زیر توصیه می شود:

میگرن چیست؟

درمان میگرن