میگرن وستیبولار

مقدمه

میگرن فقط سردرد نیست و جالب اینکه گاهی میگرن صرفا با علائم دیگری بجز سردرد بروز می کند. چیزی که به آن "معادل میگرن" یا میگرنهای غیر سردردی می گوییم.

یشنهاد می کنیم مطلب" میگرنهای غیر سردردی" را از همین وبسایت مطالعه کنید:

میگرن های غیر سردردی

سرگیجه چیست؟

سرگیجه در واقع یک توهم حرکتی است. فرد احساس می کند که خودش یا محیط پیرامونش در حال تکان خوردن هستند. این تکان خوردن می تواند حالت چرخشی داشته باشد یا اینکه بصورت حرکات عقب و جلو حس شود یا منجر به ناپایداری وضعیت فرد و افتادن وی شود.

اگر مایلید درباره دلایل سرگیجه بدانید، مطلب مربوطه را از همین وبسایت مطالعه فرمایید:

دلیل سرگیجه چیست؟

آیا سرگیجه خطرناک است؟

در مواردی سرگیجه می تواند نشاندهنده یک اتفاق خطرناک باشد، مثل برخی از انواع سکته های مغزی. می توانید مطلب مربوط به سرگیجه های خطرناک را در لینک زیر ببینید:

سرگیجه های خطرناک

اما درکل شایعترین دلیل سرگیجه، "میگرن" می باشد. این مساله در طب مدرن تقریبا تازگی دارد و ما پزشکان، قبلا اکثر سرگیجه های میگرنی را به گوش نسبت می دادیم.

سرگیجه میگرنی چیست؟

سرگیجه میگرنی الزاما با سردرد همراه نیست. حتی ممکن است فرد در سالها بعد از تجربه سرگیجه ها، حملات سردردی میگرن را تجربه کند(خصوصا در بچه ها) یا اینکه فردی که در دوران جوانی سردردهای میگرن را تجربه می کرده ممکن است در سنین بالاتر فقط دچار سرگیجه باشد. این مورد خصوصا در خانمها در حوالی سنین یائسگی شایع است.

قبل از اینکه در مورد دلیل وقوع سرگیجه میگرنی و انواع آن بدانید، تصورتان را از میگرن تغییر دهید! میگرن یک بیماری ۴ فازی است که سردرد فقط فاز سوم آن را تشکیل می دهد و همانطور که قبلا گفتیم الزامی به وجودش هم نیست!

برای اینکه بیشتر درباره میگرن بدانید روی لینک زیر کلیک کنید:

میگرن چیست

سرگیجه در میگرن می تواند قسمتی از فاز دوم میگرن باشد. همان فازی که به "اورای میگرن" معروف است. اورای میگرن را بصورت کامل از لینک زیر مطالعه کنید:

اورای میگرن

گاهی علاوه بر سرگیجه، یک فرد مبتلا به میگرن اوراهای دیگری مانند وزوز گوش و کاهش شنوایی را هم تجربه می کند. این بیماران اغلب با بیماری منیر که یکی از بیماریهای گوش می باشد اشتباه گرفته می شوند، خصوصا اگر شکایت اصلی بیمار سردرد نباشد. بد نیست با یکی از انواع معروف میگرن به نام "میگرن با اورای ساقه مغز "که قبلا به آن" میگرن بازیلار" هم آشنا شوید. در این نوع میگرن فرد حداقل دو تا از اوراهای زیر را قبل  و یا حین سردرد تجربه می کند:
سرگیجه، وزوز گوش، کاهش شنوایی، افت هوشیاری، اختلال در تکلم

مکانیسم دیگری که برای سرگیجه های میگرنی و میگرن وستیبولار مطرح شده است، ایراد در خونرسانی به سیستم وستیبولار است، در این تئوری گفته می شود که میگرن با ایجاد اسپاسم عروقی مانع می شود که خون به اندازه کافی به سیستم وستیبولار شود و باعث سرگیجه می شود.

درمان میگرن وستیبولار

درمان میگرن وستیبولار مانند درمان بقیه انواع میگرن است. پیشنهاد می کنم حتما درمان میگرن را در همین وبسایت مشاهده کنید:

درمان میگرن

اما برخی درمانهای اختصاصی تر هم برای آن وجود دارد. در واقعیکی از تئوریهای میگرن وستیبولار، حساس شدن حسی است. یعنی سیستم وستیبولار شما به حرکات سر حساس شده. در این حالتها می توان از مانورهایی برای احساسیت زدایی کردن استفاده کرد(قبلا تصور می کردیم کا این مانورها با جا انداختن سنگریزه های جابجا شده گوش داخلی باعث بهبود سرگیجه می شوند)
همچنین ورزش هوازی که دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب در درمان میگرن بسیار روی آن تاکید دارند در درمان سرگیجه های میگرنی و یا میگرن وستیبولار بسیار موثر است.

پیشنهاد می کنیم به پادکست بسیار مهم سرگیجه میگرنی از زبان دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب گوش دهید:

پادکست سرگیجه های میگرنی

کانال یوتیوب باشگاه مغز