کلیات میگرن های غیر سردردی

پزشکی مرتب در حال پیشرفت است. نگاه ما به بسیاری از بیماریها تغییرات شگرف داشته است.

بطور مثال بسیاری از سرگیجه های وضعیتی که قبلا به اختلالات گوش نسبت داده می شدند، امروزه به عنوان "اورا" های میگرن شناخته می شوند.

برای کسب اطلاع درباره اورای میگرن روی تصویر کلیک کنید

در واقع در بسیاری از موارد این مغز است که باعث ایجاد علائم جسمی می شود. در این موارد جسم شما سالم است، بطور مثال معده شما یا کاملا سالم است و یا مشکلاتی دارد که این مشکلات علامت خاصی برای شما ایجاد نکرده اند یعنی اغلب آدمها بدون اینکه علامتی داشته باشند، دقیقا همان مشکل شما را دارند. ساده تر بگوییم اینکه معده شما عفونت هلیکوباکتر داشته باشد یا شما رفلاکس داشته باشید باعث سردرد شما نمی شود اما میگرن می تواند انواع علائم گوارشی از نفخ و رفلاکس و شکم درد گرفته تا اسهال و یبوست را باعث شود. همچنین آرتروز و یا دیسک خفیف گردن بخودی خود باعث درد گردن یا شانه نمی شوند اما میگرن می تواند درد شدید گردن یا شانه ایجاد کند. اگر افراد کوچه و خیابان که هیچ دردی در گردن و شانه هایشان ندارند را ام آر آی کنیم میبینیم که اکثر آنهایی که بالاتر از سی سال عمر دارند در تصاویر ام آر آی خود دیسک یا سائیدگی دارند بدون اینکه درددی داشته باشند. پس کشف یک ایراد در بررسی های تشخیصی الزاما به این معنی نیست که آن ایراد باعث علائم شما شده باشد(روی تصویر زیر کلیک کنید).

میگرن می تواند باعث ایجاد سرگیجه، اختلالات خلقی(فاز یک میگرن)، مشکلات خواب، وزوز گوش و خیلی علائم دیگر شود. میگرن در شیرخواران می تواند به شکل "کولیک" خودش را نشان دهد. همچنین دردهای شکمی که بطور متناوب در برخی اطفال دیده می شوند می تواند میگرن باشد. "بیماری حرکت" یا همان بدماشین شدن در اغلب موارد یک چهره از میگرن محسوب می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر توضیحات دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب را در ویدئو زیر ببینید:

ا
میگرن بسیار شایع است و حداقل ۱۲ درصد انسانها به آن دچار هستند.

بسیاری از مبتلایان به میگرن در گذشته با عناوینی مثل "معده عصبی" ، "دیسک خفیف گردن"، "سرگیجه گوشی"، "سردرد عصبی" و "سینوزیت" درمان می شده اند. پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را در باره سرگیجه میگرنی(میگرن وستیبولار) مطالعه کنید و به پادکست دکتر فرهاد عمادی در انتهای آن گوش دهید:

اشتراک مطلب در تلگرام

کانال یوتیوب باشگاه مغز