کلیات تشخیص و درمان میگرن

نکات مهم تشخیص و درمان میگرن

توجه:

"اگر به تازگی دچار سردرد شده اید بجای مطالعه این نوشتار ممکن است نیاز به تماس یا مراجعه به اورژانس داشته باشید. این مقاله توسط دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب و به زبان ساده صرفا در باره افرادی است که دچار سردردهای مزمن هستند و از آنجایی که درصد بالایی از مبتلایان به سردردهای مزمن را میگرنیها تشکیل می دهند، اختصاصا در باره میگرن صحبت شده است. برای کسب اطلاعات لازم در باره سردردهای حاد می توانید روی لینک زیر کلیک کنید":

سردرد رعداسا

سردرد می تواند نشانه یک اورژانس واقعی پزشکی باشد.

مقدمه

میگرن صرفا سردرد نیست. میگرن یک تابلو وسیع از نشانه های مختلف است که گاهی سردرد در این تابلو کاملا ناپیداست و اصلا وجود ندارد! به این میگرنهای بدون سردرد" معادل میگرن" می گوییم. ازآنجا که تشخیص معادلهای میگرن یا همان میگرنهای غیر سردردی کاملا تخصصی است از توضیح در مورد آن صرفنظر می کنیم و به بحث درباره میگرنهای سردردی می پردازیم. علاقمندان به آشنایی بیشتر با میگرنهای غیر سردردی می توانند نوشتار دکتر عمادی را در این زمینه در لینک زیر ببینند:

بهترین متخصص مغز و اعصاب ایران

دنیای بزرگ میگرنهای غیر سردردی

همچنین در مورد میگرنهای غیر سردردی مطالعه این مبحث سودمند خواهد بود:  اورای میگرن

اگر علائم زیر را بصورت مرتب تجربه می کنید و حداقل چند ماهی است که درگیر سردرد هستید ممکن است مبتلا به میگرن باشید(وقوع همه این علائم با هم الزامی نیست.):

⇐سردردهای با شدت متوسط یا شدید

⇐سردردهای ضرباندار
⇐سردرد همراه مشکلات گوارشی از قبیل حالت تهوع، استفراغ، نفخ، رفلاکس
⇐تحریک شدن سردرد با نور
⇐حساس شدن به صداها
⇐حساس شدن به بوها
⇐حساس شدن پوست سر

ضمنا موارد زیر بدلیل اشتباهات تشخیصی از اهمیت زیادی برخوردار هستند:

۱.  سردردهای ناحیه پیشانی که با باد و سرما بدتر می شوند معمولا میگرن هستند(در گذشته پزشکان این سردردها را به عنوان سینوزیت درمان می کردند). رجوع شود به: مبحث سینوزیت

۲. درد گردن و شانه ها که به نواحی پایینتر دست منتشر نمی شود و هر از گاهی به سراغ فرد می آید می تواند میگرن باشد(تشخیص توسط متخصص مغز و اعصاب). در  این حالت ممکن است درد با حرکات گردن هم تشدید شود و خیلی اوقات افراد ام ار آی هم انجام داده اند که یا نرمال بوده و یا فقط دیسک و سائیدگی خفیف را نشان داده است(دیسک و سائیدگی خفیف گردن درد نمی دهد). رجوع شود به: میگرن گردنی

۳. سرگیجه های وضعیتی که فرد با تکان دادن سر احساس می کند که دنیای پیرامونش در حال تکان خوردن است در بسیاری موارد بخاطر میگرن ایجاد می شوند. رجوع شود به: مبحث سرگیجه

۴. سردردهای میگرنی در بسیاری از اوقات با تنشها و استرسها بدتر می شوند. بسیاری از مبتلایان میگرن ممکن است به اشتباه به عنوان سردرد تنشی(عصبی) درمان شوند. رجوع شود به: انواع سردرد

تشخیص میگرن

تشخیص میگرن صرفا بالینی است. یعنی برای فردی که علائم میگرن را دارد صرف یک معاینه مغز و اعصاب کافی است. مهمترین قسمت یک معاینه مغز و اعصاب در مورد تشخیص میگرن معاینه ته چشم است که توسط دکتر مغز و اعصاب انجام می شود. این معاینه از این جهت ضروری است که فرد مبتلا به فشار مغز بالا ممکن است دقیقا  سردردی شبیه میگرن داشته باشد و پزشک مغز و اعصاب قادر خواهد بود با این معاینه فشار مغز بالا را تشخیص دهد. در مواردی که شرح حال منطبق با سردرد میگرن نباشد و یا معاینه مغز و اعصاب فرد ایراد داشته باشد پزشک شما درخواست یک تصویر برداری مانند "ام آر آی" می دهد. ام ار آی افراد میگرنی سالم است. رجوع شود به: میگرن چیست

درمان قطعی میگرن

میگرن درمان قطعی ندارد. البته میگرن در مورد همه افراد سیر یکسانی ندارد. گاه میگرن برای مدتی(چند ماه تا چند سال) فرد را آزار می دهد و بعد وارد دوره های خاموشی می شود که در این دوره ها(چند ماه تا چند سال) سردردهای فرد کنترل خواهند بود. در بعضی خانمها میگرن پس از یائسگی فروکش می کند و در برخی دیگر ما شاهد تداوم میگرن خواهیم بود.

مهمترین بخش درمان میگرن رعایت کردن یک سری مسایل است که به تفصیل در مورد آنها صحبت کرده ایم. می توانید با مراجعه به لینک زیر اطلاعات لازم را به دست آورید.

درمان میگرن در خانه

مسکنها

نکته بسیار مهم در درمان میگرن محدود کردن مصرف مسکنها و پرهیز از مصرف مسکنهای حاوی کافئین است در غیر اینصورت ممکن است فرد دچار میگرن مزمن و یا وابستگی به مسکنها شود. در این حالت که در واقع یک نوع اعتیاد دارویی است فرد باید مرتب مسکن استفاده کند چرا که به مجرد اینکه سطح مسکن در بدن وی افت کند دوباره سردردهای وی شروع می شود. اگر فرد مبتلا به میگرن به مسکنها وابسته شود درمان وی مشکلتر خواهد شد. بعضی مسکنها مانند ارگوتامین، سوماتریپتان و ریزاتریپتان بخاطر ریسک ایجاد مشکلات قلبی عروقی در سنین بالا و همینطور افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند ممنوع است. این مسکنها هم پتانسیل نسبتا بالایی برای ایجاد وابستگی دارند و صرفا باید با تجویز پزشک استفاده شوند. در شرایط خاص مثل بارداری استفاده از هرگونه مسکنی باید با صلاحدید پزشک باشد.

توصیه می کنیم در ارتباط با مسکنها حتما مطلب زیر را مطالعه کنید:

مسکنها و میگرن

طول درمان میگرن

میگرن برای هر فردی با توجه به ژنتیک و شرایط زندگی وی سیر متفاوتی خواهد داشت. بنابراین طول درمان میگرن(جه با دارو و چه بوسیله بوتاکس) برای افراد مختلف بسیار متفاوت خواهد بود و بطور کلی طول درمان از ابتدا قابل پیش بینی نخواهد بود اما بنا به تجربه افراد مختلف بین دو تا سه سال نیاز به درمان دارند. پس از این مدت البته میگرن ریشه کن نشده است اما معمولا برای مدتها بی آزار خواهد بود.

شروع درمان میگرن

در مواردی که تعداد و یا شدت سردردها زیاد است بگونه ای که کیفیت زندگی مختل شده باشد پزشک می تواند به کمک یک سری داروها از وقوع سردرد شما پیشگیری کند. همانطور که گفته شد این به منزله درمان قطعی و ریشه کن کردن میگرن نمی باشد در مورد میگرن مزمن این پیشگیری به کمک تزریق درمانی بوتاکس یا دارودرمانی انجام می شود.

نکات درمان دارویی میگرن

۱. درمان میگرن مثل درمان سرماخوردگی نیست که با یک دوره درمان از دست سردردها برای همیشه خلاص شوید. بلکه بیشتر به درمان فشارخون شباهت دارد یعنی شما باید داروهای پیشگیری از سردرد را استفاده کنید چه سردرد داشته باشید چه نداشته باشید با این تفاوت که بعد از چند مدت(معمولا دو تا سه سال) ممکن است برای مدتی(چند ماه تا چند سال) نیاز به مصرف دارو نداشته باشید. در طول مدت درمان باید تحت نظر پزشک باشید.

۲. در طول درمان تعداد سردردهای شما صفر نخواهد شد. اگر تعداد و شدت سردردهای شما در طول ماه در مجموع نصف شود به لحاظ علمی درمان موفقیت آمیز است.

۳. برای درمان دارویی میگرن از داروهای اعصاب، قلبی یا ضد تشنج استفاده می شود. در واقع این داروها کاربردهای مختلفی دارند مثلا یک دارو ممکن است داروی ضد افسردگی باشد و در درمان میگرن هم به کار برود. یا بعضی از داروهای میگرن داروهای فشار خون هم هستند.

۴. هیچ دارویی بی عارضه نیست. بعضی عوارض مانند خشکی دهان، سرگیجه و احتلالات خواب به تدریج و در طول دو تا سه هفته برطرف می شوند اما بعضی عوارض ممکن است در طول زمان ایجاد شوند مانند افزایش وزن، ریزش مو، بی نظمی قاعدگی، مشکلات جنسی، برخی اختلالات خواب مانند پاهای بی قرار و کابوس دیدن و...برخی عوارض ممکن است صرفا در آزمایشهای دوره ای که پزشک درمانگر شما درخواست می دهد مشخص شوند..برخی عوارض هم در ارتباط با حاملگی می باشند و اگر قصد باردار شدن دارید حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

۵. پزشک بر اساس شرح حال و معاینه شما دارویی را برای درمان میگرنتان انتخاب می کند که کمترین عارضه و بیشترین فایده را برای شما در بر داشته باشد. اما برای هر درمانی ممکن است یک میزان شکست وجود داشته باشد. از آنجا که تاثیر درمانی اغلب درمانهای میگرن پس از یک ماه تازه شروع می شود، اولین ویزیت شما بعد از اولین تجویز دارو معمولا دو ماه بعد خواهد بود تا هم در مورد کارایی داروها و هم در باره عوارض احتمالی درمان نتیجه گیری شود و تغییرات دارویی لازم اعمال شود.

برای کسب اطلاعات لازم در باره داروهای میگرن روی لینک زیر کلیک کنید:

داروهای میگرن

درمان میگرن با بوتاکس

الف) مزایا
۱. شما در معرض عوارض داروهای اعصاب و وابستگی به این داروها قرار نمی گیرید.

۲. شما ناچار نیستید یک سری دارو را بصورت منظم و مداوم استفاده کنید.

۳. نیاز به ویزیت های دوره ای و یا انجام آزمایش به منظور بررسی احتمال عوارض دارویی ندارید.

۴. در متد تزریقی دکتر فرهاد عمادی(میگرن+زیبایی)، فرد از منفعت زیبایی هم همزمان با منفعت درمانی برخوردار می شود.

ب) ایرادات
۱. هزینه نسبتا بالاتر نسبت به درمان دارویی(البته بعضی از بیمه ها ممکن است هزینه بوتاکس میگرن را پوشش دهند).برای اطلاع از هزینه ها رجوع شود به: بهترین قیمت بوتاکس

۲.  بوتاکس هم مثل هر درمان دیگری احتمال شکست دارد، حدود سی درصد افراد به درمان با بوتاکس پاسخ نمی دهند.

۳.  بوتاکس(خصوصا بوتاکس "میگرن به تنهایی" و بخاطر محدود بودن نقاط تزریق در صورت ) می تواند باعث یک سری عوارض زیبایی گذرا شود مانند افتادگی پلک و ابرو یا بالا کشیدن بیش از حد ابروها. قطعا چنین عوارضی در دست پزشک با تجربه کافی بسیار اندک خواهد بود. البته در متدی که دکتر فرهاد عمادی برای تزریق بوتاکس میگرن ابداع کرده است، همانگونه که گفتیم فرد از منفعت زیبایی هم برخوردار خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره بوتاکس میگرن مطالعه مطلب زیر بسیار مفید خواهد بود:

بوتاکس تخصصی میگرن

سخن آخر

به اطرافیانتان(اعضای خانواده، دوستان و همکاران) بگویید که مبتلا به میگرن هستید.  آنها باید بدانند که کدام رفتارشان می تواند منجر به تشدید سردرد شما خواهد شد. پیشنهاد می کنیم  ویدئوی زیر را برای آنها ارسال کنید:

اشتراک گذاری این مطلب در واتساپ

کانال یوتیوب باشگاه مغز