آیا بوتاکس بهترین درمان سردرد است؟

مقدمه

دراین مقاله به زبان ساده در باره درمان میگرن با بوتاکس توضیح داده ایم.

♦ اگر بوتاکس را نمی شناسید مراجعه کنید به این مبحث: آشنایی با بوتاکس

♦ اگر می خواهید در باره بوتاکس زیبایی بدانید روجوع کنید به این مبحث: بوتاکس زیبایی

♦ اگر سوال خاصی در باره بوتاکس دارید می توانید به این مقاله مراجعه کنید: پرسشهای شایع در باره بوتاکس. آنجا می توانید پرسشهای خود را در باره بوتاکس مطرح کنید.

نکات مهم درمان میگرن با بوتاکس

نکته شماره یک: قبل از اینکه تصمیم به درمان سردردتان با بوتاکس بگیرید باید توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید. بوتاکس میگرن یک درمان کاملا تخصصی است که بیشترین منفعت را نصیب مبتلایان به میگرن مزمن می کند.

نکته شماره دو: از آنجا که بسیاری از کسانی که میگرن آنها مزمن شده است در حال استفاده بی رویه از مسکنها هستند لازم است توضیح دهیم که نه بوتاکس و نه هیچ درمان دیگری قدرت کافی برای کنترل میگرنی که در دام مسکن افتاده است را ندارد. پس لازم است که همزمان با انجام بوتاکس اقدام به ترک مسکنها کنید. پیشنهاد می کنم مطلب زیر را در مورد مسکنها و میگرن مطالعه کنید:

بلایی که مسکنها بر سر سردرد شما می آورند.

نکته شماره سه: بوتاکس تقریبا در هفتاد درصد بیماران قادر به کنترل میگرن است این به این معنی است که یک سوم افراد به بوتاکس جواب نمی دهند. از آنجا که بوتاکس نسبت به سایر درمانها تقریبا هزینه بیشتری به شما تحمیل می کند لازم است قبل از تصمیم به انجام بوتاکس همه جوانب را در نظر بگیرید.

نکته شماره چهار: درمان میگرن با کمک داروها یا به وسیله بوتاکس صرفا باید توسط متخصص مغز و اعصاب انجام شود. مواردی از بیماریهای مشابه میگرن مانند افزایش فشار مغز وجود دارد که تشخیص آنها به عهده متخصص مغز و اعصاب است.

مزایای درمان میگرن با بوتاکس

۱. شما در معرض عوارض داروهای اعصاب و وابستگی به این داروها قرار نمی گیرید.

۲. شما ناچار نیستید یک سری دارو را بصورت منظم و مداوم استفاده کنید. توضیح اینکه درمان میگرن یک دوره چندهفته ای نیست. گاهی بیمار نیاز پیدا می کند برای سالها داروهای پیشگیری کننده از سردرد را استفاده کند که در مواردی به روزی چند عدد قرص می رسد. این روند بسیاری از بیماران را خسته می کند.

۳. نیاز به ویزیت های دوره ای و یا انجام آزمایش به منظور بررسی احتمال عوارض دارویی ندارید.

۴. در متد تزریقی دکتر فرهاد عمادی(میگرن+زیبایی)، فرد از منفعت زیبایی هم همزمان با منفعت درمانی برخوردار می شود.

ایرادات درمان میگرن با بوتاکس

۱. هزینه نسبتا بالاتر نسبت به درمان دارویی(البته بعضی از بیمه ها ممکن است هزینه بوتاکس میگرن را پوشش دهند).برای اطلاع از هزینه ها رجوع شود به: بهترین قیمت بوتاکس

۲.  بوتاکس هم مثل هر درمان دیگری احتمال شکست دارد، حدود سی درصد افراد به درمان با بوتاکس پاسخ نمی دهند.

۳.  بوتاکس(خصوصا بوتاکس "میگرن به تنهایی" و بخاطر محدود بودن نقاط تزریق در صورت ) می تواند باعث یک سری عوارض زیبایی گذرا شود مانند افتادگی پلک و ابرو یا بالا کشیدن بیش از حد ابروها. قطعا چنین عوارضی در دست پزشک با تجربه کافی بسیار اندک خواهد بود. البته در متدی که دکتر فرهاد عمادی برای تزریق بوتاکس میگرن ابداع کرده است، همانگونه که گفتیم فرد از منفعت زیبایی هم برخوردار خواهد شد و وقوع چنین عوارضی حتی نسبت به بوتاکس زیبایی معمولی، بسیار نادر می باشد.

توجه: بوتاکس برای درمان سردردهای میگرنی مزمن بسیار سودمند است. اما در درمان سردردهای دیگر مانند سردردهای خوشه ای، همی کرانیاها و نورالژیها کمتر از بوتاکس میگرن سودمند است.

شاید شما شنیده باشید که فردی برای سینوزیت، آرتروز گردن یا سردردهای تنشی بوتاکس انجام داده است و جواب گرفته است. واقعیت این است که مشکلات مذکور به درمان با بوتاکس جواب نمی دهند. در واقع سه مورد خاص وجود دارد که فرد مبتلا به میگرن است اما تشخیص دیگری به اشتباه برای وی گذاشته شده است. یعنی اینکه تشخیص اصلی این افراد چیز دیگری است(میگرن) و اینها به اشتباه گمان می کنند که سینوزیت، آرتروز گردن و یا سردرد عصبی دارند. در ادامه توضیح داده ایم:

بوتاکس در درمان سردردهای تنشی  (سردردهای عصبی)

مبتلایان به میگرن اغلب سردردهایشان با استرسها تشدید می شود. از سوی دیگر خیلی از میگرنیها در فاز یک میگرن خود ممکن است تحریک پذیر و حساس بشوند، اضطراب پیدا کنند یا حتی افسرده شوند(میگرن یک بیماری چهار فازی است که فقط در فاز سه سردرد به همراه دارد). بنابراین این سوء تفاهم برای بیمار یا پزشک پیش می آید که سردردهای فرد صرفا تنشی(عصبی) است.

پس اگر فکر می کنید که به سردرد عصبی مبتلا هستید حتما به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. چه بسا مشکلات خلقی شما هم ناشی از میگرن باشد(فاز شماره یک میگرن). در این موارد بوتاکس یک گزینه خوب برای کنترل میگرن شما می باشد.

بوتاکس در درمان سینوزیت

خلیلها فکر می کنند که سردردشان ناشی از سینوزیت است. اگر به هنگام مواجه شدن با سرما یا باد، ناحیه پیشانی شما درد می گیرد شما به میگرن مبتلا هستید و نه سینوزیت.

ممکن است حتی شما یک گرافی ساده (عکس از سینوس) گرفته باشید و بر اساس آن تشخیص سینوزیت برای شما گذاشته شده باشد. لازم است بدانید که این گرافیها قدرت تشخیص چندانی در مورد سینوزیت ندارند. حتی اگر از سینوسهایتان سی تی اسکن انجام داده اید و در سی تی اسکن عفونت سینوسها نشان داده شده باشد، باز هم بسیار بعید است که سینوزیت عامل سردرد مزمنتان باشد. سینوزیت یا همان عفونت سینوسها یک عامل سردردهای حاد هستند، آن هم در صورت عارضه دار شدن و سردردهای مزمنی که با باد سرد بدتر می شوند همانطور که گفته شد میگرن هستند و نه سینوزیت. پس اگر شنیدید که بوتاکس سینوزیت را درمان می کند به اینخاطر است که اغلب سردردهای مزمنی که به برچسب سینوزیت دارند در واقع صرفا میگرن هستند.

شما میگرن دارید و نه سینوزیت!

بوتاکس در درمان آرتروز یا دیسک گردن

گاهی میگرن بصورت کامل در ناحیه گردن یا شانه ها متمرکز است. گاهی هم فرد علاوه بر گردن درد سردرد هم دارد. بد نیست بدانید که گردن و در مواردی هم شانه از مناطقی است که خیلی وقتها در میگرن درگیر می شوند. بعضی از مبتلایان به میگرن گردنی ممکن است ام ار ای انجام دهند و حتی یک یا چند دیسک گردن آنها هم مشکلاتی داشته باشد. در این موارد حتما باید فرد توسط دکتر مغز و اعصاب معاینه شود تا بهترین درمان بر اساس تشخیص اصلی وی گذاشته شود. اینکه بدانیم درد گردن ناشی از مشکلات ستون فقرات است یا میگرن بسیار مهم و ضروری است.

خم شدن سر و کار با موبایل می تواند باعث تحریک میگرن شود

هم خم شدن سر و هم نور موبایل میتواند باعث تحریک میگرن شود

چه بسا بیمارانی که میگرن گردنی داشته اند و حتی تحت عمل جراحی گردن هم قرار گرفته اند. پس اگر شنیدید که درد گردن فردی که آرتروز گردن داشته با تزریق بوتاکس خوب شده اشت، دلیلش این است که علت درد وی میگرن بوده است و نه مشکلات ستون فقرات گردنی.

اگر می خواهید بدانید که بوتاکس تا چه میزان در درمان سردردهای میگرنی موثر است یا می خواهید از نحوه تزریق بوتاکس در درمان میگرن و اثرات زیبایی آن بدانید روی تصویر زیر کلیک کنید تا مقاله بوتاکس میگرن ما را ببینید.

در آن مقاله همچنین عوارض احتمالی و مارکهای مختلف بوتاکس خارجی و ایرانی و قیمت بوتاکس زیبایی و میگرن شرح داده شده است.

بهترین دکتر بوتاکس

اشتراک گذاری این مطلب در واتساپ

درد های عصبی

shirane علی صمدی     1/5/1400
سلام آقای دکتر عمادی هزینه بوتاکس میگرن با بیمه حساب میشه؟
 دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب 1/5/1400
سلام بعضی بیمه های اولیه مثل خدمات درمانی تا اندازه ای پوشش می دهند بعضی بیمه های تکمیلی هم پوشش خوبی می دهند
shirane زهرا کاظم زاده     1/5/1400
من هم سالها گردن درد داشتم بعد از یائسگی خوب شدم ممکنه میگرن بوده باشه؟
 دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب 2/5/1400
بله به احتمال زیاد میگرن داشتید. میگرن خیلی از خانمها بعد از یائسگی فروکش میشه
shirane مژده امینی     2/5/1400
سلام جناب دکتر عمادی ممنون از مطالب مفیدتون شما برای درمان میگرن بوتاکس رو بهتر می دونید یا داروهای اعصاب؟ سپاسگزارم