نوروپاتی ها

نوروپاتی دیابتی
نوروپاتی دارویی
دردهای نوروپاتیک

مغز فرمانده بدن است و ارتباطش با سایر قسمتهای بدن از طریق عصبها صورت می گیرد.12 جفت از این عصبها مستقم از خود مغز جدا می شوند(عصبهای جمجمه ای). اما مابقی از طریق کابلی به اسم نخاع در سراسر تنه و اندامها منتشر می شوند. عصبها مثل رشته های سیم برق سیگنالها را هم از مغز به بقیه قسمتهای بدن می برند و هم اطلاعات را از تمام نقاط بدن به مغز ارسال میکنند.

گاهی وقتها عصبها بیمار می شوند که به بیماری آنها بصورت کلی نوروپاتی(گرفته شده از"نورون" به معنی عصب) می گوییم.

ممکن است تنها یک عصب و به دلایل موضعی بیمار شده باشد مثل وقتی که یکی از عصبهای اصلی دست(مدیان) در کانال مچ تحت فشار قرار می گیرد(سندروم تونل کارپال)، یا وقتی که عصب صورت بدلیل ابتلا به عفونت ویروسی فلج می شود(فلج بلز). گاهی هم مجموعه ای از عصبها دچار بیماری می شوند مثل وضعیتی که در مبتلایان به دیابت رخ می دهد.

نشانه های بیمار شدن عصبها(نوروپاتی)

علائم بیمار بستگی دارد به نوع عصبهای درگیر. درگیری عصبهای حسی باعث خواب رفتگی یا سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش در اندامها می شود. درگیری عصبهای حرکتی منجر به ضعف و تحلیل عضلانی می شود. درگیری سیستم عصبی خودکار طیف وسیعی از علائم را ایجاد می کند مثل سرگیجه وضعیتی(سرگیجه و سیاه رفتن جلو چشم هنگام برخاستن) ناشی از درگیری عصبهای قلب یا عروق خونی گرفته تا خشکی پوست و بی اختیاری ادرار. در صورتیکه عصبهای سیستم تعادلی(حس عمقی تعادل)درگیر شوند فرد دچار عدم تعادل می شود. لازم به توضیح است که هرکدام از علائم ذکر شده می تواند ناشی از ابتلای به یک بیماری دیگر باشد و لازم است که فرد با مراجعه به پزشک مورد معاینه قرارگیرد و بررسی های لازم درمورد بیمار انجام شود.

بررسی های تشخیصی

بررسی های تشخیصی کاملا بستگی به شرح حال و معاینات بیمار دارد و ممکن است شامل آزمایش خون، نوار عصب، بررسی مایع مغزی نخاعی وبررسیهای تکمیلی دیگر شود.

انواع نوروپاتیها

این مطلب به زودی توسط دکتر فرهاد عمادی کامل خواهد شد.