نوار مغز

نوار مغز یک ابزار تشخیصی خوب در زمینه اختلالات تشنجی می باشد

امواج سطحی مغز بیمار توسط الکترودهای خاصی که به سر بیمار وصل میشود به دستگاه نوار مغز منتقل می شود و پزشک با آنالیز این امواج به نوع تشنج بیمار پی میبرد.

eeg cap

اما نوار مغز ابزار تشخیصی مناسبی در سایر بیماریهای مغز و اعصاب نمی باشد. بطور مثال نوار مغز هیچ کاربردی در تشخیص نوع سردرد ندارد. مثلا نمی توان با انجام نوار مغز سردرد میگرن را تشخیص داد. همینطور در مورد اختلالات روانی مانند افسردگی انجام نوار مغز ارزشی ندارد. درواقع هر زمان که متخصص مغز و اعصاب شک داشته باشد که علائم بیمار ناشی از یک اختلال تشنجی در مغز می باشد استفاده از نوارمغز بسیار سودمند خواهد بود.

معمولا پس از بستن کلاه نوار مغز حداقل به مدت 20 دقیقه(معمولا نیم ساعت) امواج مغزی بیمار ثبت می شود که این کار توسط تکنیسین نوار مغز انجام می شود.

بعد از آن متخصص مغز و اعصاب به مشاهده و تفسیر امواج مغزی می پردازد. در این مرحله، امواج تشنجی در صورت وجود مورد بررسی قرار می گیرد و برنامه درمانی بیمار مبتلا به صرع مشخص می شود.

گاهی نیار است که نوار مغز در حالتی انجام شود که فرد در وضعیت خواب آلودگی شدید قرار گرفته و یا به خواب رفته باشد. به چنین نوارمغز هایی نوارمغز محرومیت از خواب می گوییم. چرا که لازمه ایجاد این حالت پرهیز از خواب شبانه در روز قبل از انجام نوار مغز می باشد.

برای بالا بردن کیفیت نوار مغز بهتر است قبل از انجام نوار مغز سر خود را کاملا شسته و خشک کنید.

لازم به توضیح است که نوار مغز نرمال رد کننده تشخیص صرع نیست، چرا که در مواردی با وجود ابتلای بیمار به صرع ممکن است نوار مغز وی نرمال باشد. این حالتها در موارد قانونی مثل زمانی که فرد مبتلا به صرع جهت معافیت از سربازی اقدام می کند می تواند مشکل ساز شود.

نوع دیگر نوار مغز، نوار مغز با مانیتورینگ می باشد. در این حالت چندین ساعت از بیمار نوار مغز بعمل می آید و همزمان از بیمار فیلمبرداری می شود تا در صورت بروز حالتهای تشنجی، بتوان فیلم تشنج را با نوار مغز تطابق داد. این نوع نوار مغز حساسیت تشخیصی بالاتری دارد.

google90243c6cbe7c521b.html