جراحی کمر

جراحی کمر-دیسک کمر- بهترین درمان دیسک-پلاتین-عمل پلاتین-لغزندگی مهره-لیستزیس-عمل دیسک-عمل کمر-تنگی نخاع-پارگی دیسک-

هر روزه بیماران متعددی با شکایت کمردرد یا گردن درد به پزشکان مراجعه می کنند. اغلب این بیماران مبتلا به دردهای مکانیکی ساده ناشی از اسپاسم عضلات هستند که با درمانهای مختصر براحتی بهبودی پیدا می کنند. در مورد دردهای گردنی راجعه، نکته جالب این است که بسیاری از این گردن دردها ماهیت میگرنی دارند(رجوع شود به مطلب میگرن گردنی) و لازم است که متخصص مغز و اعصاب درمان پیشگیری مناسب برای میگرن را برای بیمار شروع کند.(رجوع شود به مبحث درمان میگرن). دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب تجربه خوبی از درمان مگرنهای گردنی با بوتاکس دارد(رجوع شود به بوتاکس تخصصی میگرن).

اما سوال همیشگی در موارد بیرون زدگیهای دیسک در ستون فقرات، خصوصا زمانی که با تنگی کانال نخاعی همراه باشند این است که آیا بیمار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد؟ عمل جراحی با پلاتین بهتر است یا بدون پلاتین؟

توصیه می کنیم ابتدا مطلب زیر را در مورد دیسک کمر، سیاتیک و تنگی نخاع مطالعه کنید و صحبتهای دکتر عمادی در ویدئو مربوطه را گوش دهید(روی تصویر کلیک کنید):

دقت کنید که برای تصمیم گیری جهت انجام عمل جراحی، وضعیت بالینی بیمار بسیار مهمتر از تصاویر ام ار آی است.

اگر بیمار از درد ناتوان کننده ای رنج ببرد و با وجود درمان دارویی مناسب پس از سه ماه کماکان بهبودی پیدا نکند یا در معاینه عصبی پزشک متوجه نقصی در عملکرد سیستم عصبی، ناشی از فشار(دیسک، لیگامنتها و یا ساختارهای استخوانی) بر نخاع یا ریشه های عصب بشود یا اینکه بیمار مشکلی در کارکرد مثانه پیدا کرده باشد، قطعا توصیه به عمل جراحی می شود.

روی هم رفته بیمار باید بداند که عمل جراحی دیسک کمر همیشه به معنی خلاص شدن از درد کمر نیست، حتی خلاصی از درد کمر می تواند موقت باشد و تقریبا در ۲۰ درصد موارد بیمار پس از مدتی نیاز به عمل مجدد پیدا خواهد کرد. یکی از فاکتورهای بسیار مهم در تصمیم برای انجام عمل جراحی رضایت بیمار به عمل است(پس از آگاهی کامل).

در این تصویر تنگی کانال نخاع نمایش داده شده است.

لازم به ذکر است که مطالعات متعددی تا کنون انجام شده که مشخص کند کدام افراد از انجام عمل جراحی سود بیشتری کسب می کنند. روی هم رفته مردان جوان غیر سیگاری که چاق نیستند و بیماری زمینه ای خاصی مثل دیابت ندارند احتمال دارد منفعت بیشتری از عمل جراحی کسب کنند. در مقابل ابتلای بیمار به افسردگی یا مشکلات قلبی عروقی احتمال بهبودی پس از عمل جراحی را می کاهد.

با این تفاسیر آیا تصاویر ام ار ای هیچ کمکی به انتخاب بیمار مناسب جهت انجام عمل جراحی کمر نمی کنند؟
در جواب باید گفت درست است که بر اساس مطالعات، برخی یافته های ام ار آی وزنه را در سمت جراحی سنگینتر می کند اما همانطور که قبلا گفتیم، همواره تصمیم برای انجام عمل جراحی ستون فقرات باید بر اساس وضعیت بالینی بیمار انجام شود و نه صرفا تصاویر ام ار آی.
اما کدام یافته ها در ام ار ای به ما می گویند که بیمار با احتمال بیشتری از انجام عمل جراحی سود می برد؟
مطالعات نشان داده اند که تنگی کانال بیشتر احتمال منفعت جراحی را نسبت به درمانهای غیر جراحی بالاتر می برد.

یافته دیگری که اخیرا مورد تومه قرار گرفته است وضعیت ریشه های عصب در کانال نخاعی و در محل تنگی است. اگر ریشه های عصب در کانال نخاع، آزادانه در سمت پایین کانال تجمع کرده باشند(این اتفاق در اثر جاذبه و در دستگاه های معمول ام ار آی که بیمار به پشت خوابیده است، اتفاق می افتد) احتمالا بیمار به درمان غیر جراحی پاسخ مناسبی خواهد داد.(به این حالت اصطلاحا نشانه منفی رسوب یا negative sedimentation sign) گفته می شود.)

در مورد انجام عمل همزمان کارگذاری پلاتین، این مورد معمولا در مواردی انجام می شود که ِلغزندگی مهره(لیستزیس) وجود داشته باشد. در این موارد فیکس کردن مهره ها با پلاتین مانع از جابجا شدن مهره ها بر روی همدیگر و بدتر شدن علائم بیمار میشود.

اشتراک گذاری این مطلب در واتساپ

کانال یوتیوب باشگاه مغز